Fermentový chren a med

Fermentovaný chren a med

Dobre si pamätám, keď mi tieto jesenné obdobia nerobili dobre. Proste chlad v spojitosti s vlhkom, tlejúcimi listami na zemi je hotový spúšťač nádchy, kýchania, kašľania a neraz to prerástlo do zápalu prínosných dutín.

Cesnak, cibuľa či zázvor sú všetko super veci, ale pre ľudí s citlivejším žalúdkom môžu byť problematické. A úprimne, nie každý má také povolanie, že takéto chuťovky na ráno si môže dopriať :).

Hovorila som si, že musí byť niečo, čo mi pomôže, poslúži ako prevencia a zároveň to môj žalúdok zvládne.

A NAŠLA SOM!

Aj keď chren sme doma mali bežne, ale klasika, v pohári a sterilizovaný z obchodu. To nebolo ono. Na to som prišla, až keď sme si kúpili celý koreň z miestneho trhu a nastrúhali si ho iba tak na chlebík. Dodnes si pamätám, ako mi slzy vybehli a nos zaštípal. Ale na rozdiel od cibule či cesnaku to bola iba sekunda a účinok takmer okamžitý.

Chren sa pestuje odpradávna a je známou kulinárskou bylinou mnohých kuchýň. Jeho výrazná chuť sa používa na ochutenie mnohých jedál a má niekoľko použití v bylinnej medicíne.

Chren patrí medzi prírodné bylinné antibiotiká a má prospešné antioxidačné vlastnosti. Ale počas varenia sa stratí veľká časť jeho nutričného obsahu. Jeho denaturovaný vitamín C a živiny ako vitamín K a vápnik sú znížené o polovicu. Varením sa tiež odstraňuje jeho štipľavosť.

Každá potravina má svoju termiku. Chren je otepľujúca bylinka, ktorá sa používa na zvýšenie obehu a zníženie opuchov a na podporu močového mechúra. Považuje sa za užitočný pri reumatických stavoch. Výrazná aróma koreňa sa využíva pri liečbe silného prechladnutia.

Fermentovaný chren a med

Fermentovaný chren a med

 

  • Korene je možné tiež nakrájať a opražiť ako zeleninu podobnú petržlenu.
  • Mladé listy môžu byť pridané do šalátov, kvasených potravín, alebo jemne povarené.
  • Naklíčené semená môžu byť použité na dochutenie šalátov.
Listy chrenu

Listy chrenu

Jeho spracovanie nie je nič zložité. Je to celkom jednoduché, ak máte kuchynský robot. Ak nie, bude fungovať výkonný mixér, aj keď v prvom kroku budete možno musieť pridať viac vody, aby bola zmes dostatočne jemná. Ak zarábate menšie množstvo, dá sa použiť aj jemné strúhadlo.

Pri práci nielen s bylinkami, ale aj s rôznou zeleninou som si zvykla snažiť sa uchovať ich účinné látky aj na neskôr. Jednotlivé spôsoby sú opísané aj v knihe Liečivé sila divokých byliniek. S chrenom sa mi osvedčili dva spôsoby.

Za prvé je to forma fermentovaného chrenu a za druhé fermentovaného medu.

Kvasenie - fermentácia patrí k najstarším a najšetrnejším metódam konzervácie v histórii. Fermentované potraviny sú obzvlášť bohaté na prospešné probiotické baktérie, ktoré tvoria základ zdravej črevnej mikroflóry. 

V TOMTO VIDEU vám ukážem divoký chren v prírode a ako si tieto dve lahôdky pripraviť doma.

Video spracovanie chrenu

Video spracovanie chrenu

Fermentovaýný chren

Čo budeme potrebovať?

Cca 2 poháre nakrájaného a očisteného chrenu

Cca 1 pohár vody (pridávajte postupne)

½ PL soli (morskej alebo himalájskej)

2 PL – ½ pohára jablčného nepasterizovaného octu

Ako náhle je chren namletý na jemno, postup je veľmi jednoduchý. Pridám soľ a ocot. Potom jednoducho spracujem a pridám toľko vody, koľko je potrebné, kým nemám peknú, hladkú, krémovú zmes. Zavriem, a nechám fermetovať pri izbovej teplote 3-7 dní. O ostatných podrobnostiach hovorím vo videu.

Fermentovaný chren a med

Fermentovaýný med

  • Chren nastrúhame na čo najjemnejšie a zmiešame v pomere 1 k 1 s kvalitným medom.
  • Takto necháme v zavretom pohári pri izbovej teplo 2-3 týždne.
  • Je fajn ho každý deň premiešavať, alebo aspoň otočiť pohár hore-dole.
  • Následne uchovávame na tmavom a chladnom mieste.
  • Myslite na to, že to nie je žiadna sladkosť, ale liek, preto ho treba užívať ideálne ako prevenciu po malých lyžičkách.

Upozornenie: Nadmerné dávky či dlhodobé používanie chrenu môžu spôsobiť podráždenie čriev, hnačku a nočné potenie alebo môžu podráždiť pokožku (pri vonkajšej aplikácii).

Európska Komisia odporúča, aby chren neužívali deti mladšie ako štyri roky, aj keď na to neexistujú žiadne podporné dôkazy. Bylina je v niektorých štúdiách uvedená ako abortívum (látka vyvolávajúca potrat alebo urýchľujúca nástup pôrodu), takže v tehotenstve sa neodporúča užívanie nadmerného množstva. Resp. sa odporúča sa ho úplne vylúčiť.

Podporná literatúra:

Duke, J. A. (1985) CRC handbook of medicinal herbs. Boca Raton: CRC Press.

Facciola, S. (1998) Cornucopia II: a source book of edible plants. Vista: Kampong Publications.

Lim, T. K. (2012) Edible medicinal and non-medicinal plants: volume 1, fruits. Dordrecht: Springer.

Small, E. (2006) Culinary herbs. 2nd ed. Ottawa: NRC Research Press.

Turner, N. J. et al. (2011) Edible and tended wild plants, traditional ecological knowledge and agroecology. Critical Reviews in Plant Sciences. [Online] 30 (1–2), 198–225.

 

Mojím najväčším životným koníčkom je práca s bylinami na všetky spôsoby. S narodením mojich detí sa snažím divoké jedlé byliny jednoducho zakomponovať aj do stravy. Snažím sa budovať u detí vzťah k zdravej k výžive od útleho detstva. A funguje to!
Som autorka Ebookov Liečivá sila divokých byliniek >>, ktoré Vás prevedú čarovným svetom divokých byliniek a ukážu Vám spôsoby, ako ich čo najlepšie využívať pre Vaše zdravie.
Milujem hľadanie spôsobov ako prepojiť lásku k prírode a domácu stravu pre dosiahnutie maximálneho benefitu pre zdravie detí a celej rodiny. Môj príbeh si prečítate tu >>
Pre inšpiráciu ako zaradiť divoké bylinky do vášho života si stiahnite e-book ZDARMA tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů